top of page

​

​

 

Tip 1: Een inkopper: geef het goede voorbeeld...

Goed gedrag begint met voorleven. Wees het goede voorbeeld voor je kind, hoe moeilijk dat soms ook is. Besteed je weinig aandacht je woning (of kom je er niet toe het te onderhouden), dan zwerven er al gauw talloze spullen door het huis, en zijn dingen onvindbaar. Zorg dat de gemeenschappelijke ruimtes verzorgde ruimtes zijn, waar zowel jij als anderen graag komen. Door regelmatig te benoemen en te benadrukken wat je gedaan hebt (en hoe je het zo gekregen hebt), kan je je omgeving inspireren, en zullen ze jouw manier van kijken en omgaan met de ruimte kopieren.  Bijvoorbeeld: “Ik heb de kussens weer eens opgeklopt op de bank. Voel je dat? Nu kan je er weer echt lekker in wegzakken. Of: “Zien jullie dat de eettafel vandaag helemaal leeg is? Nu eten we niet meer tussen de kranten en tekenspullen. Dat voelt beter, toch?”

​

Tip 2: Waar wordt je kind blij van?

Marie Kondo zegt altijd: omring je alleen met spullen waar je blij van wordt. Dat is mooi, want kinderen kunnen als geen ander aangeven waar ze blij van worden. Waar een volwassene eerst iets moet zien en voelen/aanraken, weet een kind het direct. Dat betekent dat je op basis van hun uitspraken de kinderkamers al samen kan gaan inrichten. Met de nieuwe hoeveelheid spullen ga je de ruimte opnieuw indelen en mooi maken. Laat je kind uitgebreid fantaseren over hoe het moet worden. Niet alles zal realiseerbaar zijn, maar een deel waarschijnlijk wel. Bovendien leert je kind op deze manier voelen wat belangrijk voor hem is om in balans te zijn.  

 

Tip 3: Breng je kind niet in vertwijfeling

Maak bij jonge kinderen niet de fout om oud speelgoed weer tevoorschijn te halen en ze dit onder de neus duwen. Waar ze eerder gezegd hadden vooral hun pluche konijn en aap te waarderen, blijken nu alle knuffels favorieten te zijn. En zo kom je nooit aan dat ritje naar de spullenhulp toe. Neem dus zelf het heft in handen, en breng de spullen waar het kind al tijden niet meer mee gespeeld heeft -en wat het niet genoemd heeft- zelf weg.*

​

Tip 4: Laat je kind zelf bepalen wat hij wil houden

Vaak is het niet je kind, maar ben jij als ouder degene die aan bepaald speelgoed verknocht is. We zullen dit niet snel toegeven, maar als speelgoed al maanden niet meer aangeraakt wordt, hopen we stiekem dat ze dit op een dag weer herontdekken, en er weer even intensief mee spelen als vroeger, en dat de tijd van onschuld er dan weer even is. Hetzelfde patroon doet zich voor met kadootjes die familieleden aan kinderen gegeven hebben. Kinderen (en de ouders) doen dit niet snel weg, want het komt van broertje, opa of oma. Maar als het kind er niet mee speelt, en het ook niet heeft uitgestald of op een mooie manier heeft opgeborgen, is het moment van overhandigen vooral wat ontroerde, en niet de periode erna. Het kado heeft zijn functie dus al vervuld, en zal hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe functie meer krijgen!

Tip 5: Laat je kind zichzelf zijn

De slaapkamer van uw kind is waarschijnlijk de enige ruimte in het huis die zijn eigen terrein is. In veel gevallen deelt een kind zijn slaapkamer zelfs met een broertje of zusje, en heeft hij alleen een deel van de kamer tot zijn beschikking. Omdat dit de enige plek in huis is waar een kind zich als het ware terug kan trekken, is het van groot belang dat hij zich daar ook echt prettig en veilig voelt. Het mooiste is als de kamer echt een afspiegeling is van wie het kind is, en niet zoals de ouder graag wil dat het kind is. Betrek een kind dus bij de inrichting van zijn kamer, en hou de kamer samen netjes en verzorgd.

 

Tip 6: Ruim samen op

Een kamer netjes krijgen is voor de meeste mensen niet zo’n groot probleem. Een kamer netjes houden wel. Dit geldt nog in sterkere mate voor de kamer van kinderen, omdat je er als ouder nu eenmaal niet steeds in rondloopt. Wie zichzelf een patroon aan kan leren van samen op gezette tijden de slaapkamers op te ruimen, zal hier veel profijt van ondervinden. Het kind verbindt zich veel meer met zijn ruimte als hij ‘m dagelijks zelf inricht en indeelt, en niet wanneer zijn vader of moeder deze steeds opruimt.

 

Tip 7: Maak een spel van kleding vouwen en inruimen

Een leuk spelletje is wie het mooist kleding op kan vouwen en inruimen. Zowel jongens als meisjes doen dit op een gegeven moment met hun tong op hun knieën, en glunderen van plezier als ze het eindresultaat zien. Marie Kondo daagt je uit om kleding in kleine pakketjes op te vouwen, en de kleding niet op elkaar te stapelen, maar verticaal naast elkaar te plaatsen. Het grote voordeel hiervan is dat je in een opslag ziet wat je in je kast hebt liggen. Plaats je de kleding ook nog in kleine dozen, zoals schoenendozen, dan heb je meteen ook het overzicht van de verschillende soorten kleding: je t-shirts, je broeken, en ga zo maar door. De doosjes werken als la-verdelers, en zorgen dat verschillende soorten kleding niet door elkaar komen te liggen. Ieder kledingtype heeft een eigen doosje (of meerdere doosjes voor wie echt van kleding houdt). Kinderen die ’s morgens nog niet helemaal wakker zijn, kunnen de doosjes uit de kast pakken en op hun bed uitstallen om er in rust naar te kijken.

​

​

​

Marie Kondo en kinderen? 

Zeven gouden tips!

​

 

Ouders vragen zich vaak af: Hoe zorg ik dat mijn kinderen hun rommel opruimen? Een betere vraag zou zijn: Hoe help ik mijn kinderen hun rommel op te ruimen? Helpen met opruimen betekent niet dat jij steeds de spullen van de kinderen opruimt. Het wil zeggen je het mogelijk maakt voor anderen om hun spullen op te ruimen. Als ouder ben jij namelijk dé persoon om iets op te zetten wat kinderen kunnen bijhouden. Dat klinkt logisch, maar hoe doe je dat? Lees de zeven tips voor ouders die hun kinderen (en zichzelf) wat meer ‘rust voor het oog’ gunnen.

​

​

 

​

*Uiteraard zijn er grote verschillen tussen kinderen. Sommige kinderen moeten hun spullen wel zien om te voelen waar ze blij van worden. En voor sommige kinderen is het juist belangrijk om te zien waar hun oude speelgoed naartoe gaat, en het laatste ritje naar de spullenhulp mee te rijden.

Naar:

 

-Pubers in de ruimte >>

-Mijn lijfboek:

'Opruimen,

van Marie Kondo'... >>

Nina: Ik heb een ouder kind. Zijn bureau is meestal een grote chaos.

Ook de school- en sporttas lijken vaak ontploft met verkreukelde papieren en schimmelende boterhammen."

 

"Hoe help ik mijn puber, pre-puber?”

​

 

 

 

Lees meer over kinderen en Marie Kondo in het artikel 'Pubers in de ruimte'. In dat artikel speciale aandacht voor:

​

  • Het bureau van mijn kind

  • School- en sporttas leegmaken

  • Meer respect voor spullen

  • Spullen pakken en terugzetten

  • Alles een vaste plek

  • Gemeenschappelijke ruimtes in huis

Wist u dat...

 

Positief bijeffect van het vouwen en inruimen  

Zowel het vouwen van de kleding als de kleding op de juiste manier in de doosjes plaatsen heeft een positief effect op de rekenvaardigheden van uw kind. Het gaat om de vaardigheden ‘passen en meten’, ofwel het ruimtelijk inzicht. Ditzelfde geldt voor het plaatsen van de doosjes in de kast.

En wie bij het vouwen van de kleding deze ook steeds strak strijkt, stimuleert daarmee de werking van beide hersenhelften. Samen vouwen werkt dus niet alleen goed op de band tussen u en uw kind, maar ook op de hersenen! Veel vouwplezier toegewenst!  

  • Facebook Clean
  • LinkedIn Clean
  • Google+ Clean
bottom of page