top of page

CHECKLIST RUIMTE

  • De Ruimtespecialist
  • 22 dec 2016
  • 2 minuten om te lezen

Bent u werkzaam in het onderwijs, of staat u op het punt een school uit te kiezen voor uw kind, kijk dan eens kritisch naar de manier waarop men zich door het schoolgebouw beweegt. Wat is goed geregeld, en wat vraagt om aandacht?

CHECKLIST DEEL 1: TOEGANKELIJKHEID*

SPREIDING/ LIGGING VAN RUIMTES

  • Spreiding/ligging van algemene ruimtes

  • Waar bevindt zich de docentenkamer, directiekamer & rt-ruimte?

  • Voldoende rust voor de docenten om zich terug te trekken?

  • Directiekamer goed vindbaar en goed bereikbaar voor ouders?

  • Rt-ruimte goed af te sluiten van drukte en lawaai in de gangen?

  • Spreiding/ligging van de klaslokalen

  • Hoe is de spreiding/ligging van de klaslokalen? Welke ruimtes zijn heel goed bereikbaar, en welke minder? Welke groepen zitten dicht bij elkaar en welke zijn ver van elkaar verwijderd?

IN DE KLASLOKALEN

  • Werkende systemen

  • Is het mogelijk om van buiten naar binnen te kijken en andersom?

  • Openen en sluiten de ramen en deuren goed?

  • Zijn er drempels waar je over heen moet?

  • Ruimte om je bureau en kasten te bereiken:

  • Voldoende looppaden? Looppaden juiste breedte en goed begaanbaar?

  • Voldoende ruimte tussen de tafels en stoelen?

  • Kasten bereikbaar zonder leerlingen aan te stoten?

POSITIONERING VAN DE KINDEREN

  • Hoe zitten de leerlingen ten opzichte van elkaar? Werkt dat goed, of juist afleidend?

  • Wie zit er het dichtste bij de uitgang, en wordt steeds gestoord door lawaai op de gang?

  • Wie kan het eigenlijk allemaal net niet goed zien, of zit steeds naar buiten te kijken?

Ga met je team in gesprek over deze punten, en kom tot de conclusie dat je je volledige onderwijs in kwaliteit kan laten toenemen als je de inrichting van de ruimte als basisvoorwaarde gaat zien.

* Deze checklist is een beknopt overzicht van de punten die bij een officiële scan van uw ruimte aan de orde komen. Bij een officiële scan gaat aandacht uit naar drie basisbehoeften van mensen in ruimtes: toegankelijkheid, geborgenheid en overzicht. Uw specifieke situatie en de gebruikers van de ruimte staan centraal.

Regel dat de Ruimtespecialist ook bij ύ komt!

Meer weten, of nieuwsgierig naar de onderdelen ‘veiligheid/geborgenheid’ en ‘overzicht’? Ga in gesprek met de Ruimtespecialist.

De Ruimtespecialist laat zien hoe je een ruimte zowel goed bereikbaar als uitnodigend maakt om te bezoeken, hoe je zorgt dat kinderen de ruimtes graag betreden en er ook willen blijven. In zo’n gesprek komen ook thema’s als geborgenheid en overzicht aan de orde.

Workshop of studie(mid-)dag

Organiseer een workshop of studie(mid-)dag bij jullie op school over het onderwerp ruimte. Er is geen schooldirecteur of leerkracht die ruimte niet aan het hart gaat!

Aansluiten in het nieuwe jaar:

Workshop: Je ruimte in balans

Wanneer: Woensdagmiddag 25 januari, 13.30-16.30 uur

Locatie: Amsterdam (exacte locatie wordt nader bekendgemaakt).

NB Voor deze workshop zijn nog enkele plekken beschikbaar!

Geef je op via: info@balansopschool.nl

Contactgegevens Ruimtespecialist

De Ruimtespecialist

madeleinegibson@ruimtespecialist.nl

0031 (0)6 571 82 471

Stichting Saga, balans op school

De Ruimtespecialist verzorgt ook aantrekkelijke begeleidingstrajecten en workshops via stichting Saga, met 'Balans op school'. Zie: www.balansopschool.nl

 
 
 

Opmerkingen


Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
  • Facebook Clean
  • LinkedIn Clean
  • Google+ Clean
bottom of page